Goede voornemens

Goede voornemens al in de vuilnisbak?!

In de eerste paar weken van het nieuwe jaar gaan velen van ons gebukt onder goede voornemens. Uit onderzoek is gebleken dat vier op de vijf Nederlanders goede voornemens maakt. Dat gewichtverliezen en meer bewegen voornemens zijn die in de top drie voorkomen weet iedereen wel. Wat ik opvallend vind is dat het voornemen hebben om meer tijd door te brengen met vrienden hoger staat dan stoppen met roken. Ook beter voor jezelf opkomen en ander werk zoeken staan in de top tien van meest voorkomende voornemens. Eigenlijk betekent dit dat we beter voor ons zelf willen gaan zorgen. We willen ons beter, fitter en gezonder gaan voelen en zien er dan als bonus ook nog beter uit. Redenen genoeg om je levensstijl te veranderen zou je zeggen.

Helaas laat hetzelfde onderzoek ook zien dat maar 10% van de personen met een goed voornemen hier daadwerkelijk in slaagt. 80% lukt het dus niet om beter, fitter en gezonder te worden en dat percentage is eerlijk gezegd schrikbarend hoog. Waarom maken we deze voornemen eigenlijk als we vooraf al weten dat ze gedoemd zijn om te mislukken? Is het sociaal wenselijk of hip om te zeggen dat je fitter wil worden? Hebben we massaal geen ruggengraat of zijn we te soft om onze schouders er onder te zetten?

Veranderen is moeilijk. Je anders gaan gedragen dan dat je, bij wijze van spreken al je hele leven hebt gedaan, is nog moeilijker dan moeilijk. Daarnaast vinden we ongezond eten, roken of weinig bewegen blijkbaar fijn, lekker of ontspannend. Dit maakt het nog lastiger om de veranderingen vol te houden. Om de kans van slagen te vergroten is het belangrijk dat je voornemen concreet is. Dat je wil afvallen is te vrijblijvend. Maar jezelf voornemen dat je voor juli 6 kilo kwijt wil raken is niet alleen meetbaar maar ook nog eens reëel en dus haalbaar. Ga ook niet proberen om drie goede voornemens tegelijk aan te pakken want dan wordt de kans op mislukking te groot. Bedenk wat je het fijnste of belangrijkste vind om te veranderen aan richt hier al je aandacht en energie op.

Uit het eerder genoemde onderzoek blijkt ook nog eens dat mannen en vrouwen andere dingen moeten doen om succesvol te zijn. Zo zijn mannen extra gevoelig voor concrete doelen. Als mannen daarnaast nog visualiseren hoe het gewenste resultaat eruit komt te zien dan werkt dit dubbel stimulerend om vol te houden. Vrouwen daar en tegen voelen zich meer gestimuleerd als ze hun voornemen met zo veel mogelijk mensen delen. Vermijd zeuren en klagen maar zoek mensen die je positieve feedback geven en je helpen met volhouden. ZET HEM OP, JE KUNT HET!

Mirte Peters
Diëtist-Personal Trainer- Motivator
www.ditjaarlukthet.nl

Share

Locaties

Nuenen

 

Dit Jaar Lukt Het Sport & Voeding
www.ditjaarlukthet.nl

Afspraak maken? Bel: 06 - 30182009

Meer informatie

     
 

Gezondheidscentrum Gestel Midden
www.gestelmidden.praktijkinfo.nl

Afspraak maken? Bel: 040 -2519950

Meer informatie
     
 

Gezondheidscentrum De Pastorie
www.elgc-depastorie.nl

Afspraak maken? Bel: 040-2932620

Meer informatie
     

Direct contact! Bel: 06-30182009