Smoothie avond lekker om te proberen?!

Een vriendin van een vriendin kocht een nieuwe blender en begon dagelijks groene smoothies te maken voor ontbijt, lunch of zomaar tussendoor. Ze was zo enthousiast dat ze vriendinnen uitnodigde voor een originele smoothie avond. Iedereen nam mee wat zij lekker vonden en ook ik was van de partij. Als het gaat om activiteiten die ik leuk vind dan verander ik een ekster. In dit geval veranderde een bezoekje aan de Jumbo in een ware stroperstocht waarbij ik niets lekkers kon laten liggen en ik bergen groente, fruit en super foods kocht. Met het lekkere boek; 70 groene smoothies van Marjolijn van den Velde onder mijn arm vertrok ik naar een gezellige maar vooral lekkere avond.

Het eerste wat opviel is dat de smaakervaring bij iedereen anders is. Een smoothie waarvan de een zat te smullen zorgde bij een ander voor rillingen van afschuw over de rug. De uitspraak; zoveel smaken zoveel mensen blijkt ook bij groene smoothie op waarheid te berusten. Een belangrijke conclusie was ook dat de verhouding groente ten opzichten van de hoeveelheid fruit ongeveer gelijk moet liggen. Een banaan in je smoothie zorgt voor een zoete smaak. Maar om je smoothie zoet te maken kun je ook kiezen voor dadels, vijgen of gedroogde abrikozen. Verse aardbeien zullen je smoothie in de zomer lekkers zoet maken maar de diepvries aardbeien waar we het in deze tijd van het jaar me moeten doen zijn eerder zuur dan zoet. Als het straks eindelijk voorjaar wordt maak je de smoothie extra spannend met paardenbloem, zuring of jonge brandnetels. Kruiden zijn voedingsrijk en geven een verassende smaak aan je smoothie. Denk hierbij aan basilicum, munt, dille, koriander, peterselie of venkel.

Toch is het niet zo dat je alles maar onbeperkt in je smoothie kunt stoppen. Rauwe koolsoorten bevatten goitrogenen die de werking van de schildklier kunnen onderdrukken omdat ze de opnamen van jood remmen. Verwerk daarom niet vaker dan 1 of twee keer per week rauwe kool in je smoothie. De schillen van peren en appels kun je gewoon in je blender stoppen. Verwijder wel het kroosje van de appel. In de appelpitjes zit een klein beetje cyanide. Je lichaam kan deze giftige stof in kleine hoeveelheden prima verwerken maar als het kan eet ze dan niet op. Varieer zo veel mogelijk met de ingredienten voor je smoothie om optimaal te genieten van de gezonde stofjes die in groente en fruit zitten.

Ik geef je graag het recept voor een groene smoothie die wij allemaal heerlijk vonden: blend 1 avocado, 200ml kokosmelk, 1 handje spinazie (vers of diepvries maakt niet uit) en 1 handje boerenkool. Voeg water toe tot je smoothie de dikte heeft die jij lekker vindt. Experimenteer en geniet!


Mirte Peters
Diëtist-Personal Trainer- Motivator
www.ditjaarlukthet.nl

Share

Locaties

Nuenen

 

Dit Jaar Lukt Het Sport & Voeding
www.ditjaarlukthet.nl

Afspraak maken? Bel: 06 - 30182009

Meer informatie

     
 

Gezondheidscentrum Gestel Midden
www.gestelmidden.praktijkinfo.nl

Afspraak maken? Bel: 040 -2519950

Meer informatie
     
 

Gezondheidscentrum De Pastorie
www.elgc-depastorie.nl

Afspraak maken? Bel: 040-2932620

Meer informatie
     

Direct contact! Bel: 06-30182009