Dik van tussendoor?!

Afgelopen weken ging er een golf dieetdiscussie door medialand. Met deze keer als stralend middelpunt de tussendoortjes. Volgens een van de laatste onderzoeken worden we met z'n alle dik van onze tussendoortjes. Om toch nog maar een keer duidelijk te zijn geef ik hier een samenvatting. Je wordt te dik van te veel eten. Je eet te veel op het moment dat je meer eet dan je nodig hebt. Of te wel je verbruikt de gegeten voeding met zijn voedingstoffen niet met datgene wat je aan doen bent op een dag. De energie die overblijft slaat je lichaam op als vet, ook als je teveel koolhydraten (suikers) hebt gegeten. Aangezien we van koolhydraten het meeste eten en vetten de hoogste dichtheid hebben aan calorieën kom je als je hiervan veel eet het snelste aan.

Een diëtist, ik dus ook, zal bij iemand die wil afvallen( lees die minder wil gaan eten) vaak adviseren om naast de drie hoofdmaaltijden zoals ontbijt, lunch en avondeten ook nog een paar tussendoortjes te pakken. Maar...

De naam tussendoortje is eigenlijk ongelukkig gekozen. Als je dit begrip letterlijk neemt lijkt het net als of het de bedoeling is om tussen de hoofdmaaltijden door nog een maaltijd te eten. Je mag dan ook iets eten maar het gaat hierbij vooral om het verkleinwoordje –tje. Het gaat bij het eten van een tussendoortje om iets kleins. Een stuk fruit, 3 walnoten of een glas yoghurt. De nadruk ligt dus op klein maar ook op gezond. Veel van de "gezonde" tussendoor snacks die te koop zijn in de supermarkt, zoals fruithapjes, Sultana of mueslirepen bevatten vaak erg veel toegevoegde suikers waardoor ze niet gezond maar ook niet meer klein zijn. Zeker niet als je ze aan kinderen geeft.

Ondanks dat er vaak voor te grote en ongezonde tussendoortjes gekozen wordt adviseer ik mensen die gewicht willen verliezen toch om iets kleins en gezond te eten tussen de maaltijden. Ik zie dit dan als een oplossing voor de opkomende trek die mensen die minder gaan eten soms kan overvallen. Zeker als je voorheen gewend was om veel en ongezond als extra te eten kan de tijd tussen maaltijden als erg lang ervaren worden. Het eten van een stuk fruit of Maria biscuitje is dan vaak voldoende om het goede voornemen om minder te eten vol te blijven houden.

Uiteraard is niet verplicht om drie tussendoortjes te eten als je wil vallen. Door zes keer per dag te moeten eten kun je het gevoel krijgen de hele dag met eten bezig te zijn en de stap naar overeten zo juist groter maken. Eet vooral als je honger hebt. Maar verwar honger niet met trek. Trek is zin hebben in eten. En honger? Ach honger hebben ze alleen in Afrika.

Mirte Peters
Diëtist-Personal Trainer- Motivator
www.ditjaarlukthet.nl

Share

Locaties

Nuenen

 

Dit Jaar Lukt Het Sport & Voeding
www.ditjaarlukthet.nl

Afspraak maken? Bel: 06 - 30182009

Meer informatie

     
 

Gezondheidscentrum Gestel Midden
www.gestelmidden.praktijkinfo.nl

Afspraak maken? Bel: 040 -2519950

Meer informatie
     
 

Gezondheidscentrum De Pastorie
www.elgc-depastorie.nl

Afspraak maken? Bel: 040-2932620

Meer informatie
     

Direct contact! Bel: 06-30182009