Help ik heb een chockick!

Van de week vroeg een klant aan mij dé oplossing om van haar chocolade kick af te komen. Deze alles overheersende drang om chocolade te eten terwijl dit lijnrecht tegenover je intentie ligt om gezonde keuzes te maken kan knap frustrerend zijn. Geen chocolade eten voelt op dat moment als een mission impossible en is in het Nederlands dus gewoonweg onmogelijk. Maar ja, welk oplossing bied je dan? Het standaard advies om geen chocolade in huis te halen, alles wat je hebt weg te gooien of er gewoon niet aan te beginnen zou in theorie tot succes moeten lijden. Helaas blijkt deze aanpak in de praktijk gewoonweg niet haalbaar. Uiteraard kun je jezelf een chocolade moment gunnen en je even overgeven aan het perfecte choc. genot. Je wordt echt niet ongezond of moddervet van een stuk chocolade. Maar een ieder die dit verhaal herkent weet óók dat als je eenmaal aan de chocolade begonnen bent het hek vaak van de dam is en het niet bij één chocolaatje blijft. Zeker nu het Paasseizoen geopend is en er echt overal chocolade eitjes voor het oprapen liggen is het weerstaan van deze bruine verleiding een hele opgaven. Maar als diëtist en Motivator wil ik toch graag een helpende hand bieden.

Tot mijn opluchting las ik het tijdschrift Happinez van deze maand een leuke, makkelijke en lekkere oplossing voor dit probleem. In het artikel Lekkere trek staat geschreven dat onder deze onbedaarlijke zin in chocolade een tekort aan een voedingstof kan liggen. De overweldigende drang naar chocolade kan veroorzaakt worden door stress. Magnesium vermindert spanning en zit onder andere in cacao wat de basis is van chocolade. Chocolade willen eten bij stress is dus een logische en effectieve keus. Om niet te vervallen in een chocolade verslaving kun je ook kiezen voor andere bronnen van magnesium zoals noten, zaden en peulvruchten.   In de Happinez staat een recept van een mueslireep die boordenvol zit met deze ingrediënten dat hierbij met liefde deel.

Je hebt een oven nodig die je verwarmt tot 180graden. Pureer vervolgens 1 grote banaan met 4 eetlepels honing en 2 theelepels kaneel. Hak 50 gram pecan-, hazel- of walnoten en 100gram dadels grof en meng dit met 2 eetlepels chiazaad, 20 gram lijnzaad en 120gram havervlokken. Meng dit alles goed tot het aan elkaar plakt. Voeg 150gram (diepvries) blauwe bessen toe om de reep smeuïg te maken en spreid het geheel uit op een met bakpapier beklede bakplaat. Plaats de plaat voor 25 minuten in de oven. Snijd de koek in stukken en laat daarna goed afkoelen. Deze reep past uiteraard niet in een koolhydraatbeperkt dieet maar ruikt en smaakt heerlijk.  Ik ben benieuwd of het helpt!

Mirte Peters
Diëtist-Personal Trainer- Motivator
www.ditjaarlukthet.nl

Share

Locaties

Nuenen

 

Dit Jaar Lukt Het Sport & Voeding
www.ditjaarlukthet.nl

Afspraak maken? Bel: 06 - 30182009

Meer informatie

     
 

Gezondheidscentrum Gestel Midden
www.gestelmidden.praktijkinfo.nl

Afspraak maken? Bel: 040 -2519950

Meer informatie
     
 

Gezondheidscentrum De Pastorie
www.elgc-depastorie.nl

Afspraak maken? Bel: 040-2932620

Meer informatie
     

Direct contact! Bel: 06-30182009